fredag 13 januari 2012

.Mattips inför helgen.

Igår provade jag ett nytt recept, Citronpasta, som jag gjorde om lite. Orginalreceptet finns HÄR.
Sååå gott, och löjligt enkelt.

Ingredienser
1 pkt färsk pasta
1 citron
Parmesanost
Olivolja
Vitlök
Körsbärstomater
Färska sockerärtor

1. Sätt på en gryta vatten till pastan.

2. Pressa ungefär 1 msk citron i en djup tallrik, slå även i 1 msk olivolja. Pressa en halv vitlöksklyfta och riv lite parmesanost och rör ihop. Upprepa i alla tallrikar.

3. Skölj grönsakerna och halvera tomaterna. Lägg ner pastan i vattnet samtidigt som du hetar upp lite olivolja i en stekpanna och fräs sockerärtorna och tomaterna hastigt. Pressa ner citronsaft och salta. Rör om och dra av från plattan.

4. Slå av pastan när den är klar och blanda pastan med "såsen" i tallrikarna. Toppa med grönsakerna och lite extra parmesanost.

ÄT och NJUT! Servera med ett glas gott vin för den ultimata upplevelsen. För mig smakade det även väldigt gott med mjölk till. ;)

7 kommentarer:

  1. Namnam! Det ska jag definitivt laga någan dag!
    Slår ett slag för alkoholfritt vitt vin också, inte alls så dumt och lite festligare till en god middag :)

    Trevlig helg o kraaam!

    SvaraRadera
  2. Låter ljuvligt gott :)

    SvaraRadera
  3. Mums, vilket gott recept.
    Vad skönt att du inte hade UV...jobbigt om man får det...

    Sv på din fråga : Jag är sjukskriven till den 17/1, sen jobbar jag halvtid fram till 29 feb. Därefter får vi se...

    Ha en fin fredag.
    Kramar

    SvaraRadera
  4. Hej, vill bara säga att det är fantastiskt att se dina små underverk i magen på UL-bilden. Tänk efter sån lång väntan, vilken lycka!! Jag har själv tvillingar (pojke och flicka) som kommit till efter IVF och vet hur stort det är!! Grattis än en gång, lycka till!!

    SvaraRadera
  5. Åhh det lät ju hur gott som helst, mår inte det minsta illa när jag tänker på det, och det är inte vanligt just nu...

    SvaraRadera
  6. Lät galet gott, det där receptet ska jag absolut testa! :]
    kraam [btw så tycker jag att det e så underbart när du laddar upp magbilder, det e ju sååå kul att se hur din mage växer o växer, hur fint som helst!]

    SvaraRadera
  7. Catrine: TACK för grattis och din fina kommentar! Härligt att du har två små mirakel också! Ska bli kul att se vad som gömmer sig i min mage. Hoppas få en tjuvtitt imorgon på RUL. :)

    Carin: Det var verkligen fräscht, så jag tror det kanske skulle kunna funka trots illamående. Jag hoppas att det är en graviditet som orsakar ditt illamående, och isååfall vill jag gratulera! :)

    SvaraRadera